Informasjon om prosjekttittel 'Ulike metoder å lære bort SPILLEKLAR'
Ulike metoder å lære bort SPILLEKLAR
Detaljer om prosjektet - kategori | Detaljer om prosjektet - verdi |
---|---|
Prosjektstatus: | Published |
Prosjektleder: | Kathrin Steffen |
Veileder(e): | Carolyn Emery, Willem Meeuwisse |
Medarbeider(e): | Maria Romiti, Jane Kang, Grethe Myklebust, Caroline Finch, Mario Bizzini, Jiri Dvorak, Carly McKay |
Beskrivelse
Background
Skadeforebyggende trening, som programmet SPILLEKLAR (FIFA 11+ på engelsk), har gjentatteganger vist å kunne forebygge skader i idrett. Vi vet derimot ikke hvilken metode er best egnet for å oppnå høyst mulig compliance med treningsprogrammet.
Målet med denne cluster-randomiserte studien er å analysere om ulike metoder å lære bort SPILLEKLAR til fotballtrenere til 14-18 år gamle jenter kan forbedre deres compliance med skadeforebyggende trening samt å redusere skader.
Metode
I den canadiske 2011-fotballsesongen (Mai-August) ble 31 trenere og lag introdusert til SPILLEKLAR; enten via SPILLEKLAR-websiden til FIFA, gjennom en SPILLEKLAR-workshop, eller gjennom workshop + ukentlig oppfølging på fotballbanen. Gjennom sesongen blir lagets og spillernes spille- og treningstid, deltakelse i SPILLEKLAR-programmet og skader registrert.
Implikasjoner
Resultatene fra denne studie vil gi oss mer innsikt i hvilken metode som er best egnet til å introdusere SPILLEKLAR til fotballtrenere og lag.